Zarządzenie Nr III/2/03
Wójta Gminy Chełm Śląski
z dnia 29 maja 2003r
w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy Chełm Śląski
Na podstawie art.33 ust.2 ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U.Nr 142 z 2001r , poz. 1591,
oraz z 2002 r Nr23 poz. 220, Nr 62 ,poz. 558 , Nr 113, poz. 984, Nr 214 poz.1806)
n a d a j ę :
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
URZĘDU GMINY CHEŁM ŚLĄSKI
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy w Chełmie Śląskim zwany dalej regulaminem, określa:
- podział kompetencji pomiędzy Wójtem, Zastępcą Wójta , Sekretarzem Gminy, Skarbnikiem Gminy,
- organizację wewnętrzną urzędu,
- zasady i tryb pracy urzędu,
zasady opracowywania projektów aktów prawnych,
zadania referatów i samodzielnych stanowisk pracy,
organizację przyjmowania stron w ramach skarg i wniosków,
zasady podpisywania pism .
§ 2.
- Wójt jest kierownikiem Urzędu Gminy i kieruje jego pracą przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy, którzy ponoszą odpowiedzialność przed Wójtem za realizację swoich zadań.
2. Wójt jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do wszystkich pracowników urzędu
oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
§3.
- Urząd działa w szczególności na podstawie:
- ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ,
- ustawy z dnia 22 marca 1990r. o pracownikach samorządowych ,
- ustawy z dnia 26 listopada 1998r, o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
- ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych,
- Statutu Gminy Chełm Śląski,
- niniejszego regulaminu.
- Urząd działa na zasadach jednostki budżetowej w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
§4.
1. Siedziba Urzędu Gminy mieści się w Chełmie Śląskim przy ul.Konarskiego 2.
2. Urząd
jest czynny w dniach roboczych w godzinach:
- poniedziałek 7.30 -15.30
- wtorek 9.00 - 17.00
- środa- piątek 7.30 – 15.30
Rozdział II
Podział kompetencji między Wójtem, Zastępcą Wójta,
Sekretarzem Gminy i Skarbnikiem Gminy.
§5.
Wójt Gminy
Wójt wykonuje zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych przepisach określających status wójta.
1. Do kompetencji Wójta należy w szczególności :
- kierowanie bieżącymi sprawami gminy,
- reprezentowanie gminy i urzędu na zewnątrz,
wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
upoważnienie Zastępcy Wójta lub innych pracowników urzędu do wydawania decyzji administracyjnych w jego imieniu,
upoważnienie Zastępcy Wójta lub Sekretarza do załatwiania spraw w jego imieniu,
nadzorowanie realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,
podpisywanie pism i dokumentów wychodzących na zewnątrz,
wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Wójta przez przepisy prawa oraz uchwały Rady Gminy.
2. Wójtowi podlega bezpośrednio:
- Biuro Rady Gminy
- Urząd Stanu Cywilnego
- Radca Prawny
- Stanowisko d/s Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności,
- Stanowisko d/s Ochrony Informacji Niejawnych.
§6.
Zastępca Wójta
1. Do zadań Zastępcy Wójta należy w szczególności:
- podejmowanie czynności kierownika urzędu pod nieobecność Wójta lub wynikającej z innych przyczyn niemożności pełnienia obowiązków przez Wójta,
wykonywanie innych zadań na polecenie lub z upoważnienia Wójta.
- Zastępcy Wójta podlega bezpośrednio Referat Gospodarki Gminnej wobec którego wykonuje kompetencje przynależne Kierownikowi Referatu .
.
§7.
Sekretarz Gminy
1. Do zadań Sekretarza Gminy należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania urzędu,
a w szczególności:
opracowanie projektów zmian regulaminu organizacyjnego,
nadzór nad organizacją pracy w urzędzie, inicjowanie usprawnień,
koordynacja prac związanych z kontrolą wewnętrzną urzędu,
nadzór nad prowadzeniem spraw kadrowych, gospodarką etatami i funduszem płac urzędu,
prowadzenie spraw związanych z zawieraniem i rozwiązywaniem stosunku pracy z pracownikami urzędu, udzielanie urlopów oraz wnioskowanie o nagradzanie pracowników,
prowadzenie prac związanych z doskonaleniem kadr urzędu,
prowadzenie spraw gminy powierzonych przez Wójta ,
wykonywanie funkcji administratora bezpieczeństwa informacji w systemie informatycznym urzędu,
udostępnianie obywatelom dokumentów z zakresu działania Wójta i urzędu zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej ,
przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawcy,
koordynacja spraw związanych z wyborami, referendami i spisami,
uczestniczenie w posiedzeniach Komisji Rady Gminy– na zaproszenie Komisji
wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień Wójta ,
2. Sekretarzowi podlega bezpośrednio Referat Spraw Społecznych i Organizacyjnych,wo
bec
którego wykonuje kompetencje przynależne Kierownikowi Referatu .
§8.
Skarbnik Gminy
Skarbnik Gminy zajmuje się problemami ekonomiczno – finansowymi gminy oraz obsługą finansowo – księgową gminy, wykonując funkcję głównego księgowego budżetu gminy. Skarbnikowi podlega Referat Finansowo-Budżetowy.
Zadania Skarbnika – głównego księgowego budżetu określają:
ustawa o finansach publicznych,
ustawa o samorządzie gminnym,
Do zadań Skarbnika oprócz wymienionych w ustawie o finansach publicznych należy w szczególności:
- nadzorowanie prawidłowości stosowania ustaw:
- o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
o finansach publicznych,
innych mających wpływ na gospodarkę finansową.
- czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny budżetowej przez pracowników urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych gminy,
- przygotowanie projektu budżetu,
- współdziałanie w sporządzaniu sprawozdawczości budżetowej,
- składanie Wójtowi okresowych sprawozdań z zakresu gospodarki finansowej,
sprawowanie nadzoru nad prawidłowym wykonywaniem budżetu gminy,
realizowanie zadań zleconych przez Wójta w sprawach finansowych,
sprawowanie nadzoru nad obsługą finansowo-księgową jednostek organizacyjnych gminy,
koordynowanie prac związanych z kontrolą wewnętrzną urzędu,
uczestniczenie w posiedzeniach Komisji Rady Gminy – na zaproszenie Komisji.
wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień Wójta,
Rozdział III
Struktura organizacyjna
Urzędu
§9.
- W skład Urzędu Gminy wchodzą referaty i samodzielne stanowiska pracy.
- Pracą referatów kierują :
- Referat Spraw Społecznych i Organizacyjnych – Sekretarz Gminy,
- Referat Finansowo-Budżetowy - Kierownik Referatu,
- Referat Gospodarki Gminnej – Zastępca Wójta Gminy .
- Kierujący referatami urzędu podejmują rozstrzygnięcia z zakresu administracji publicznej tylko w ramach upoważnień udzielonych przez Wójta.
- Kierujący referatami urzędu organizują pracę tych referatów, ustalają szczegółowy zakres czynności pracowników, kontrolują i nadzorują ich realizację.
- Kierujący referatami ponoszą wobec Wójta odpowiedzialność za:
- organizację pracy i skuteczność działania referatu,
- merytoryczną i formalną prawidłowość, legalność i celowość przygotowywanych przez siebie dokumentów i innych rozstrzygnięć,
- prawidłowe wykonywanie uchwał Rady Gminy oraz zarządzeń Wójta.
§10.
1. W skład Urzędu Gminy wchodzą następujące referaty i samodzielne stanowiska pracy:
Symbol akt
1) Referat Spraw Społecznych i Organizacyjnych SSiO
2) Referat Finansowo – Budżetowy
FB
2) Referat Gospodarki Gminnej GG
3) Biuro Rady Gminy RG
4) Urząd Stanu Cywilnego USC
5) Radca Prawny RP
6) Stanowisko d/s Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności OC
7) Stanowisko d/s Ochrony Informacji Niejawnych OIN
- Struktura organizacyjna referatów jest stanowiskowa.
- Strukturę organizacyjną Urzędu Gminy przedstawia schemat stanowiący załącznik do niniejszego regulaminu.
Rozdział IV
Zasady i tryb pracy Urzędu
§11.
Funkcjonowanie urzędu opiera się na zasadach :
- praworządności,
jednoosobowego kierownictwa,
służbowego podporządkowania,
podziału czynności służbowych,
indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań,
racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,
służebności wobec społeczności lokalnej.
§12.
- Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem komunalnym .
- Organizację kontroli wewnętrznej w urzędzie reguluje odrębna instrukcja .
§13.
Pracownicy przygotowują załatwienie sprawy i ponoszą odpowiedzialność za:
- dokładną znajomość i stosowanie przepisów prawnych oraz wytycznych obowiązujących w powierzonych im dziedzinach,
- przestrzeganie terminów załatwianych spraw,
- prawidłowe określanie w projektach decyzji podstawowych danych zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego,
- właściwe załatwienie interesantów,
- należyte ewidencjonowanie i przechowywanie akt, zbiorów, zarządzeń itp.
§14.
Celem wykonania powierzonych zadań referaty i stanowiska pracy wykonują następujące czynności i działa
nia natury ogólnej:
- przygotowują projekty uchwał wnoszonych przez Wójta pod obrady rady gminy oraz projekty decyzji i zarządzeń wójta,
- opracowują materiały niezbędne do przygotowania projektu budżetu gminy, realizują budżet gminy zgodnie z przyjętym układem wykonawczym i przepisami dotyczącymi zamówień publicznych ,sporządzają sprawozdania z realizacji budżetu - w części dotyczącej ich zakresu działania ,
- opracowują projekty planów społeczno – gospodarczego rozwoju gminy ,
- opracowują programy, prognozy, analizy, oceny, sprawozdania w ramach prowadzonych spraw oraz bieżące informacje o realizacji zadań,
- wnioskują i podejmują przedsięwzięcia organizacyjno – techniczne i ekonomiczne w celu prawidłowego rozwoju dziedzin należących do zakresu czynności,
- współdziałają w zakresie wykonywania zadań z innymi komórkami urzędu oraz innymi jednostkami i instytucjami,
- przygotowują propozycję załatwienia interpelacji i wniosków radnych oraz skarg i wniosków obywateli,
- prowadzą zbiór przepisów gminnych i innych aktów prawnych w ramach zakresu czynności,
- usprawniają organizację, metody i formy pracy,
- stosują obowiązujący jednolity rzeczowy wykaz akt oraz zasady dotyczące wewnętrznego obiegu akt,
- wykonują zadania przekazane do realizacji przez Wójta.
§15.
- Czynności kancelaryjne w urzędzie, obieg korespondencji reguluje instrukcja kancelaryjna.
- Zakresy czynności zatwierdza Wójt.
- Zarządzenia , informacje i zawiadomienia podawane są do wiadomości pracowników zgodnie z przyjętymi za
sadami obiegu informacji.
§16.
Czynności o charakterze przygotowawczym i techniczno – kancelaryjne są wykonywane na poszczególnych stanowiskach we własnym zakresie.
§17.
1. W celu właściwego przekazu informacji oraz zawiadamiania obywateli o zasadach pracy urzędu w siedzibie urzędu znajdują się:
- tablice urzędowe,
- tablica informacyjna o rozmieszczeniu stanowisk , godzinach pracy urzędu i dniach przyjęć Obywateli przez Wójta w sprawach skarg i wniosków ,
tabliczki przy drzwiach pomieszczeń biurowych wyszczególniające: nazwisko i imię pracownika, stanowisko służbowe, skrócony zakres działania,
tablice informacyjne dla interesantów określające tryb, zasady postępowania, niezbędne dokumenty, terminy i opłaty dotyczące załatwienia ważniejszych spraw w urzędzie.
2. Informacje dla Obywateli dostępne są również w sieci teleinformatycznej urzędu.
§18.
Uchwały Rady Gminy, zarządzenia wójta i inne ważne postanowienia podlegające ogłoszeniu podaje się do publicznej wiadomości mieszkańców poprzez:
- wywieszenie obwieszczeń (ogłoszeń) na tablicy informacyjnej w Urzędzie Gminy i w gablotach na terenie gminy,
- poprzez ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
Rozdzia
ł V
Zasady opracowywania projektów aktów prawnych Rady Gminy
i Wójta Gminy.
§19.
- Wójt Gminy wydaje akty prawne w formie zarządzeń.
- Rada Gminy wydaje akty prawne w formie uchwał.
- Projekty aktów prawnych określonych w pkt. 1-2 przygotowują wnioskodawcy, do obowiązków których należy:
- określenie kierunków projektowej regulacji i przygotowania wstępnego projektu aktu,
- koordynowanie prac przy przygotowaniu i uzgadnianiu projektu z zainteresowanymi jednostkami,
- sporządzenie uzasadnienia projektu uchwały rady .
- Projekty aktów prawnych wymagają uzgodnienia z Sekretarzem Gminy, Radcą Prawnym, oraz Skarbnikiem Gminy jeżeli dotyczą budżetu bądź wywołują skutki finansowe.
- Sekretarz przekazuje projekty uchwał Rady Gminy do Biura Rady Gminy .
- Projekty aktów prawnych należy opracowywać według zasad określonych w rozporządzeniu Prezesa RM z dnia 20 czerwca 2002r w sprawie ,, Zasad techniki prawodawczej” (Dz.U.Nr 100 poz. 908)
- Uchwały Rady Gminy oraz zarządzenia Wójta podlegają ewidencji prowadzonej przez Referat Spraw Społecznych i Organizacyjnych.
- Sekretarz Gminy zapewnia niezwłoczne przekazanie uchwał Rady Gminy do organów nadzoru prawnego.
- Sekretarz Gminy zapewnia niezwłoczne przekazanie aktów prawa miejscowego oraz przepisów porządkowych do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
Rozdział VI
Zakresy działania referatów i samodzielnych stanowisk pracy
Urzędu Gminy
§20.
Referat Spraw Społec
znych i Organizacyjnych
Sprawy organizacyjne
I. Do zakresu spraw administracyjno-gospodarczych należy w szczególności :
przyjmowanie i rozdzielanie korespondencji oraz prowadzenie jej rejestracji,
wysyłanie korespondencji oraz prowadzenie jej ewidencji,
obsługa techniczno-biurowa narad i zebrań organizowanych przez wójta,
prowadzenie ogólnego rejestru skarg i wniosków , nadzór nad ich terminowym załatwieniem,
obsługiwanie łącznicy telefonicznej i telefaksu ,
udzielanie informacji interesantom i kierowanie ich do właściwych komórek organizacyjnych urzędu,
prowadzenie centralnego rejestru umów i porozumień zawieranych przez gminę,
prowadzenie centralnego rejestru rachunków i faktur wpływających do urzędu,
prowadzenie i aktualizacja podręcznych materiałów informacyjno-adresowych dla potrzeb urzędu oraz tablic urzędowych i informacyjnych,
prenumerata prasy, czasopism , zaopatrywanie urzędu w wydawnictwa specjalistyczne i fachowe oraz prowadzenie podręcznej biblioteki urzędu,
ochrona mienia i sprawy socjalne,
rejestr pieczęci urzędowych oraz nadzór nad ich przechowywaniem,
zaopatrywanie urzędu w materiały biurowe, środki czystości –prowadzenie magazynu w tym zakresie,
zaopatrywanie urzędu w niezbędny sprzęt i wyposażenie,
sprawy związane z bieżącymi remontami oraz konserwacją pomieszczeń i inwentarza biurowego,
gospodarka drukami i formularzami,
ewidencja środków nietrwałych w urzędzie,
nadzór nad utrzymaniem porządku, czystości w pomieszczeniach budynku, dekorowanie budynku,
nadzór nad prawidłową eksploatacją samochodu służbowego,
nadzór nad pracą pracowników obsługi urzędu,
wykonywanie wszelkich czynności związanych z wyborami, referendami i spisami,
prowadzenie archiwum urzędu.
- Do zakresu spraw pracowniczych należy w szczególności:
- prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
- przygotowywanie materiałów umożliwiających podejmowanie czynności z zakresu prawa pracy,
- kompletowanie wniosków emerytalno-rentowych,
- prowadzenie spraw związanych ze szkoleniami i kursami pracowników urzędu ,
- ewidencja czasu pracy pracowników,
- prowadzenie rocznych kart ewidencji obecności w pracy ,
- planowanie i rozliczanie czasu pracy pracowników obsługi.
- Do spraw w zakresie informatyki należy w szczególności :
- przygotowanie umów z jednostkami autorskimi na zakup systemów,
- nadzór nad wdrażaniem systemów i ich prawidłową eksploatacją,
- zabezpieczenie systemu i materiałów eksploatacyjnych,
- organizowanie szkoleń w zakresie obsługi sprzętu komputerowego,
- nadzór nad funkcjonowaniem programów komputerowych w urzędzie,
- prowadzenie spraw związanych z wyposażeniem urzędu w sprzęt komputerowy,
- prowadzenie strony Biuletynu Informacji Publicznej,
- prowadzenie strony internetowej Urzędu Gminy.
IV. Do spraw w zakresie ochrony p-poż należy w szczególności :
- prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem OSP w sprzęt i środki alarmowania,
prowadzenie dokumentacji finansowej i rozliczeniowej związanej z kosztami utrzymania OSP .
V. Do zakresu spraw związanych z BHP należy w szczególności :
- przestrzeganie i egzekwowanie obowiązujących w tym zakresie przepisów,
przeprowadzanie okresowych kontroli warunków pracy oraz zasad przestrzegania bhp w urzędzie,
stwierdzanie zagrożeń zawodowych,
zgłaszanie wniosków dotyczących poprawy stanu bhp,
przygotowywanie projektów wewnętrznych zarządzeń, instrukcji dotyczących bhp,
rejestracja, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy , chorób zawodowych oraz wyników badań środowiska pracy,
udział w dochodzeniach powypadkowych.
Sprawy obywatelskie
I. Jako zadania zlecone prowadzone są w szczególności sprawy :
prowadzenie rejestru stałych mieszkańców i jego aktualizacja,
dokonywanie zameldowań i wymeldowań obywateli polskich i cudzoziemców na pobyt stały i czasowy oraz prowadzenie ewidencji w tym zakresie,
przekazywanie danych do Centralnego Banku Danych, Rządowego Centrum Informatycznego PESEL, WKU, poszczególnych urzędów miast i gmin, udzielanie informacji adresowej,
prowadzenie postępowania administracyjnego i wydawanie decyzji w sprawach o wymeldowanie i zameldowanie na pobyt stały,
- uczestnictwa w pracach związanych z przeprowadzeniem wyborów, sporządzeniem spisów wyborców, wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania,
- sporządzanie spisów i wykazów na potrzeby różnych instytucji,
- prowadzenie rejestrów i wydawanie zaświadczeń w zakresie ewidencji ludności,
- wydawanie dokumentów stwierdzających tożsamość, paszportów i prowadzenie dokumentacji w tym zakresie.
II. Do zakresu spraw wojskowych należy w szczególności :
rejestracja i ewidencja przedpoborowych z terenu gminy,
przygotowanie dokumentacji i współudział w przeprowadzeniu poboru,
przyjmowanie, opiniowanie i kompletowanie podań oraz wydawanie decyzji o przedterminowe zwolnienie żołnierzy z pełnienia służby wojskowej z tytułu sprawowania opieki nad członkiem rodziny, osobistego prowadzenia gospodarstwa rolnego lub uznania za jedynego żywiciela.
III. W zakresie działalności gospodarczej prowadzone są w szczególności sprawy związane z:
- prowadzeniem ewidencji działalności gospodarczej,
wydawaniem zaświadczeń o wpisie do ewidencji,
wydawaniem decyzji o wykreśleniu z ewidencji działalności gospodarczej,
wydawaniem i cofaniem zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w lokalach
gastronomicznych i placówkach handlowych,
ustaleniem czasu pracy placówek handlowych , usługowych i gastronomicznych.
- W zakresie spraw społecznych prowadzone są w szczególności sprawy
związane z wydawaniem zezwoleń na organizowanie :
- zbiórek publicznych,
- zgromadzeń
- imprez masowch.
Edukacja , Kultura ,Kultura – Fizyczna ,Zdrowie i Opieka Społeczna
I. Do zadań w zakresie oświaty należy prowadzenie spraw związanych z zadaniami Gminy jako organu prowadzącego gminne przedszkola i szkoły a w szczególności :
prowadzenie spraw związanych z zakładaniem ,przekształcaniem i likwidowaniem gminnych jednostek oświatowych,
kształtowanie sieci przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów,
analiza arkuszy organizacyjnych jednostek oświatowych,
organizacja bezpłatnego transportu dzieci do i ze szkoły,
kontrola spełniania obowiązku nauki przez uczniów kończących gimnazjum,
koordynacja działań i kontrola organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej prowadzonego przez wszystkich organizatorów na terenie gminy,
prace przygotowawcze związane z powierzaniem stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
organizowanie postępowania egzaminacyjnego dla nauczycieli ubiegających się o uzyskanie stopnia awansu zawodowego,
prowadzenie rejestru aktów nadania stopni awansu zawodowego,
realizacja zadań związanych z rządowymi programami udzielania finansowego wsparcia dla uczniów ,
opracowywanie sprawozdań ,analiz dotyczących placówek oświatowych na potrzeby własne i różnych instytucji,
współdziałanie z różnymi instytucjami w zakresie oświaty,
prowadzenie rejestru placówek oświatowych .
II. Do zadań w zakresie kultury i sztuki należy w szczególności:
organizacja imprez kulturalnych na terenie gminy,
współdziałanie ze Starostwem Powiatowym w zakresie organizacji imprez kulturalnych , oraz z innymi organizacjami, instytucjami,
nadzór nad instytucjami kultury tj. Gminną Biblioteką Publiczną ,Gminną Świetlicą Środowiskową oraz współdziałanie z tymi instytucjami,
prowadzenie spraw w zakresie upamiętnienia i ochrony miejsc pamięci narodowej,
koordynowanie współpracy zagranicznej w tym organizacja wymiany kulturalnej z zagranicą,
współdziałanie z wydawnictwami , instytucjami zajmującymi się upowszechnianiem kultury,
prowadzenie ksiąg rejestrowych instytucji kultury .
III. Do zadań w zakresie kultury fizycznej i sportu należy w szczególności:
upowszechnienie wszystkich form kultury fizycznej,
organizacja gminnych zawodów i turniejów sportowych,
współdziałanie z klubami i stowarzyszeniami w zakresie rozwoju kultury fizycznej,
realizacja zadań związanych z przyznawaniem stypendiów sportowych .
IV. Do zadań w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej należy w szczególności:
nadzór nad działalnością statutową publicznego zakładu opieki zdrowotnej,
kontrola prawidłowego wykorzystania przyznanej dotacji dla publicznego zakładu opieki zdrowotnej ,
ocena stopnia zaspokajania potrzeb mieszkańców na świadczenia i usługi z zakresu ochrony zdrowia oraz dostępności do tych świadczeń,
realizacja programu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, współpraca z Komisją,
koordynacja i nadzorowanie spraw z zakresu pomocy społecznej .
§21.
Referat Finansowo – Budżetowy
Do zakresu działania Referatu Finansowo-Budżetowego należą sprawy związane z gospodarką finansową gminy, urzędu i jednostek organizacyjnych gminy, budżetu gminy, wymiarem i poborem należności budżetowych z tytułu podatków i opłat, zapewnieniem dyscypliny budżetowej , a w
szczególności:
- opracowanie materiałów do projektu budżetu gminy- zgodnie z uchwałą Rady Gminy w sprawie procedury opracowywania i uchwalania budżetu,
- sprawdzanie projektów planów finansowych jednostek budżetowych i zadań realizowanych poza budżetem ,
- przygotowywanie projektów uchwał w sprawie zmian w budżecie,
- analiza i ocena realizacji budżetu oraz przedkładanie informacji i wniosków Wójtowi i Radzie Gminy,
- nadzór nad prawidłowością rozliczeń z budżetem jednostek i zadań realizowanych poza budżetem,
- obsługa finansowo-księgowa urzędu gminy i jednostek organizacyjnych gminy, zgodnie z ustawą o rachunkowości,
- sporządzanie sprawozdawczości finansowej i budżetowej oraz statystycznej,
- organizacja i kontrola prawidłowości obiegu dokumentacji finansowo-księgowej,
- przeprowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji w urzędzie i jednostkach organizacyjnych gminy,
- wymiar, windykacja i pobór podatków i opłat będących dochodami budżetu gminy,
- przedkładanie wniosków Wójtowi Gminy dotyczących odroczeń, umorzeń, rozłożenia na raty oraz stosowania ulg w zakresie podatków i opłat,
- przygotowanie projektów uchwał Rady Gminy w zakresie wysokości stawek podatkowych oraz stosowanie ulg i obniżek stawek tych podatków,
- prowadzenie ewidencji należności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT oraz ich rozliczenie,
- kontrola i nadzór nad powszechnością i prawidłowością poboru podatków,
- prowadzenie kasy w urzędzie i nadzór nad kasą pomocniczą w GOPS w Chełmie Śląskim,
- współpraca z organami administracji rządowej , bankami itp.
§22.
Referat Gospodarki Gminnej
Do zadań referatu należą sprawy gospodarki komunalnej, mieszkaniowej, budownictwa, architektury i gospodarki przestrzennej, oraz geodezji, gospodarki gruntami, a także rolnictwa i ochrony środowiska, promocji i strategii gminy a w szczególności:
- W zakresie gospodarki komunalnej prowadzone są sprawy:
- ocena potrzeb w zakresie rozwoju urządzeń komunalnych oraz ustalenie kierunków i sposobów zaspokajania potrzeb w tych dziedzinach ,
- koordynacja działań związanych z budową, modernizacją i remontami urządzeń komunalnych (drogi, place, kanalizacja,),
- uzgadnianie przebiegu sieci infrastruktury technicznej w pasie drogowym dróg gminnych,
- współpraca z innymi zarządcami dróg publicznych,
- kontrola stanu dróg i ich oznakowania ,
- przygotowanie decyzji o zajęciu pasa drogowego dróg gminnych,
- przygotowanie decyzji na zjazdy z dróg gminnych,
- prowadzenie rejestru reklam w pasie dróg gminnych i innych miejscach ,
- nadzór nad utrzymaniem czystości w gminie,
- tworzenie i utrzymanie terenów zielonych,
- działania związane z likwidacją zjawiska bezdomnych zwierząt,
- nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem oświetlenia ulicznego w gminie i jego rozbudowa,
- weryfikacja kosztorysów powykonawczych i inwestorskich,
- prowadzenie inwestycji i remontów gminnych budynków i budowli,
- opiniowanie Planów Ruchu KWK ,,Piast ” i ,,Ziemowit”,
- koordynacja w zakresie zapobiegania i usuwania szkód górniczych w mieniu stanowiącym majątek gm
iny,
- organizacja i nadzór komunikacji zbiorowej,
- nadzór nad utrzymaniem mogił z okresu wojny i Powstań Śląskich.
- W zakresie gospodarki mieszkaniowej prowadzone są sprawy:
- nadzór nad administracją mieszkań komunalnych,
- koordynacja działań w zakresie rocznych i wieloletnich remontów substancji mieszkaniowej,
- dotyczące najmu lokali komunalnych,
4) związane z przyznawaniem dodatków mieszkaniowych:
- przyjmowanie wniosków,
- bieżąca kontrola i weryfikacja wniosków,
- przygotowanie decyzji dotyczących przyznawa
nia dodatków mieszkaniowych.
- W zakresie budownictwa, architektury i gospodarki przestrzennej prowadzone są sprawy:
- sporządzenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ,
- wydawanie wypisów i wyrysów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- analiza wniosków, rejestr wniosków w sprawie sporządzenia lub zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- wdrażanie procedury sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- koordynacja prac podczas procesu projektowego związanego z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego,
- przygotowywanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
- powadzenie rejestru decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
IV. W zakresie gospodarki gruntami:
- przygotowanie materiałów do sprzedaży ,wykupu , zamiany, dzierżawy, użyczenia lub oddania w wieczyste użytkowanie gruntów i nieruchomości stanowiących własność gminy,
- prowadzenie rejestru mienia komunalnego,
- nadzór nad prawidłowością rozliczeń wynikających z umów za najem , dzierżawę, użyczenie tego mienia ,
- przygotowanie materiałów do wykonania prawa pierwokupu przez Wójta.
- przygotowanie opinii o zgodności wstępnego projektu podziału geodezyjnego z ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego,
- przygotowanie decyzji zatwierdzającej projekt podziału geodezyjnego.
V. W zakresie geodezji:
- przygotowanie materiałów w sprawie zmiany nazewnictwa ulic ,nadania nazw ulic,
- nadawanie numeracji porządkowej nieruchomości (budynków),
- prowadzenie spraw związanych z rozgraniczeniem nieruchomości.
VI .W zakresie rolnictwa i leśnictwa:
przygotowanie materiałów do prowadzenia spisów rolnych,
przygotowanie decyzji w sprawie wydania zezwolenia na utrzymanie psa rasy uznanej za agresywną,
przyjmowanie i przekazywanie zgłoszeń o podejrzeniu o zachorowanie lub zachorowaniu zwierząt na chorobę zaraźliwą,
przygotowywanie materiałów do zmiany charakteru użytkowania gruntu z rolnego na leśny,
współdziałanie z instytucjami rolniczymi ,
VII. W zakresie ochrony środowiska:
przygotowanie decyzji dot. wydania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości,
naliczenie kar pieniężnych za samowolne usuwanie drzew lub krzewów,
opracowywanie planu wyrębu drzew przy drogach gminnych,
naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska ,
opracowanie programu ochrony środowiska wraz z planem gospodarki odpadami,
opiniowanie wniosków dot. gospodarki odpadami niebezpiecznymi,
przygotowanie decyzji dot. udzielenia zezwolenia na prowadzenie działalności polegającej na usuwaniu odpadów stałych i ciekłych z terenu gminy,
prowadzenie rejestru przydomowych oczyszczalni ścieków,
przeprowadzanie konkursu na najładniejszą posesję .
VIII. W zakresie promocji i strategii gminy:
- opracowanie programów gospodarczych i strategii Gminy Chełm Śląski,
- realizacja programów wynikających z uczestnictwa gminy w związkach międzygminnych,
- opracowywanie i popularyzowanie informacji o możliwościach i warunkach inwestowania w Gminie Chełm Śląski,
- nawiązanie i utrzymanie kontaktów z inwestorami, sprawdzanie ich wiarygodności ,
- opracowywanie i realizacja elementów kampanii promocyjnej gminy,
- udział w targach i wystawach branżowych w celu promocji potencjału gospodarczego, naukowego i kulturalnego Gminy Chełm Śląski,
- utrzymywanie kontaktów z przedstawicielami środków masowego przekazu w zakresie promocji gminy.
IX.W zakresie spraw związanych z Unią Europejską :
pozyskiwanie informacji na temat funduszy , programów i możliwości wsparcia gminy ze strony Unii,
uczestnictwo w Krajowym Systemie Przygotowań do Funduszy Strukturalnych,
nawiązywanie współpracy z organizacjami ,instytucjami zajmującymi się realizacją projektów w ramach funduszy.
§23.
Biuro Rady Gminy
.
Biuro podlega i wykonuje czynności zlecone przez Wójta i Przewodniczącego Rady a w szczególności:
- kompletowanie materiałów związanych z pracą rady,
- przygotowanie materiałów na posiedzenia i sesje oraz zapewnienie ich terminowego doręczenia,
- zapewnienie właściwych warunków przeprowadzania sesji i posiedzeń komisji,
- sporządzenie protokołów z sesji i komisji rady,
- prowadzenie rejestru uchwał rady oraz innych rozstrzygnięć ( deklaracje, oświadczeni
a, apele, opinie),
prowadzenie rejestru korespondencji, wniosków i interpelacji,
organizowanie szkoleń radnych ,
współorganizowanie zebrań z mieszkańcami gminy ,sporządzanie protokołów,
kompletowanie korespondencji prowadzonej z różnymi instytucjami,
udostępnianie obywatelom dokumentów z zakresu działania rady i komisji zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej.
§ 24.
Urząd Stanu Cywilnego
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego prowadzi jako zadania zlecone sprawy związane z aktami stanu cywilnego, a w szczególności:
- rejestracja urodzeń, małżeństw i zgonów ,
- odtwarzanie i ustalanie treści aktu stanu cywilnego,
- kontrola i uzupełnianie aktów, prostowanie błędów, dokonywanie wzmianek
i przypisków,
uzupełnianie i korekta danych na podstawie orzeczeń sądów,
wydawanie wypisów z ksiąg stanu cywilnego oraz zaświadczeń,
przechowywanie i zabezpieczanie ksiąg stanu cywilnego,
organizacja obrzędowości związanych z jubileuszami pożycia małżeńskiego oraz urodzinami osób kończących 90, 99, 100 i więcej lat .
§ 25.
Radca Prawny
Do zadań Radcy Prawnego należy obsługa prawna organów gminy i urzędu gminy, oraz jednostek organizacyjnych gminy, a w szczególności:
udzielanie opinii i porad prawnych,
opiniowanie pod względem prawnym projektów uchwał kierowanych pod obrady rady gminy, zarządzeń Wójta i innych aktów prawnych, których wydanie wynika z przepisów szczególnych,
opiniowanie projektów umów i porozumień,
wydawanie opinii prawnych dotyczących spraw pracowniczych,
wydawanie opinii w sprawie odmowy uznania zgłoszonych roszczeń,
opiniowanie spraw związanych z postępowaniem przed organami orzekającymi,
opiniowanie spraw związanych z zawarciem umowy w sprawach majątkowych,
opiniowanie w sprawach umorzenia wierzytelności,
wydawanie opinii prawnych co do zasadności zawiadomienia organu powołanego do ścigania przestępstw o stwierdzeniu przestępstwa ściganego z urzędu,
uczestniczenie w prowadzonych rokowaniach, których celem jest nawiązanie, zmiana lub rozwiązanie stosunku prawnego,
występowanie w charakterze pełnomocnika gminy w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi,
12) nadzór prawny nad egzekucją należności.
§ 26.
Samodzielne stanowisko d/s
Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności
Do zadań stanowiska d/s Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności należy planowanie, organizowanie, kierowanie i koordynacja realizacji ogółu przedsięwzięć związanych z powstałymi sytuacjami kryzysowymi , ochroną ludności oraz realizacja zadań obrony cywilnej przez wszystkie podmioty gospodarcze i organizacje społeczne działające na terenie gminy a w szczególności:
- realizacja zadań należących do zespołu reagowania kryzysowego,
- przygotowywanie i zapewnianie działania elementów systemu wczesnego ostrzegania i alarmowania,
- organizowanie i utrzymywanie systemu łączności na potrzeby zarządzania kryzysowego,
- ustalenie zadań w zakresie obrony cywilnej instytucjom, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym działającym na terenie gminy ,
opracowywanie planów obrony cywilnej gminy , nadzór i opiniowanie planów obrony cywilnej instytucji oraz ich wdrażanie ,
tworzenie struktur obrony cywilnej gminy oraz nadzór nad formacjami obrony cywilnej,
koordynacja przedsięwzięć w zakresie integracji sił obrony cywilnej do prowadzenia akcji ratowniczych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska,
nadzór w zakresie zapewnienia odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji i eksploatacji sprzętu oraz środków obrony cywilnej oraz jego ewidencja,
prowadzenie zadań związanych z akcją kurierską.
§ 27.
Stanowisko d/s Ochrony Informacji Niejawnych
Do zadań stanowiska d/s Ochrony Informacji Niejawnych należy w szczególności:
zapewnienie ochrony informacji niejawnych,
ochrona systemów i sieci informatycznych,
kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, okresowe kontrole ewidencji materiałów i obiegu dokumentów ,
opracowywanie planu ochrony jednostki organizacyjnej i nadzorowanie jego realizacji,
szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych ,
prowadzenie kancelarii tajnej.
Rozdział VII
Organizacja przyjmowania stron, załatwiania skarg i wniosków.
§ 28.
W ramach skarg i wniosków Wójt Gminy przyjmuje Obywateli w siedzibie urzędu gminy raz w tygodniu w następujący
ch terminach:
- wtorek w godzinach od 14.30 do 15.30
§ 29.
Kierujący referatami oraz pozostali pracownicy urzędu gminy przyjmują Obywateli w godzinach pracy.
§ 30.
Szczegółowy tryb przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków określa Wójt w formie zarządzenia .
Rozdział VIII
Zasady podpisywania pism .
§ 31.
Wójt podpisuje :
- zarządzenia , regulaminy i okólniki wewnętrzne,
- pisma związane z reprezentowaniem gminy na zewnątrz,
- pisma zawierające oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem gminy, o ile wójt nie udzielił upoważnienia w trybie art. 46 ustawy o samorządzie gminnym,
- odpowiedzi na skargi i wnioski,
- decyzje z zakresu administracji publicznej , do których wydania w jego imieniu nie upoważnił pracowników urzędu,
- pełnomocnictwa i upoważnienia do działania w jego imieniu ,
- pisma zawierające oświadczenia woli urzędu jako pracodawcy,
- pełnomocnictwa do reprezentowania gminy przed sądami i organami administracji publicznej,
- odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
- pisma wychodzące na zewnątrz z poszczególnych referatów dot. zakresu ich działania, o ile wójt nie udzielił upoważnienia do ich podpisywania ,
- inne pisma jeśli ich podpisywanie Wójt zastrzegł dla siebie.
§ 32.
Zastępca Wójta , Sekretarz i Skarbnik podpisują pisma pozostające w zakresie ich zadań , nie zastrzeżone do podpisu Wójta.
§ 33.
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego i jego Zastępcy podpisują pisma pozostające w zakresie ich zadań.
§ 34.
Kierujący referatami podpisują :
- pisma związane z zakresem działania referatów nie zastrzeżone do podpisu Wójta ,
- decyzje administracyjne oraz pisma w sprawach do załatwienia których zostali upoważnieni przez Wójta,
- pisma w sprawach dotyczących organizacji wewnętrz
nej referatów .
§ 35.
Pracownicy przygotowujący projekty pism , w tym decyzji administracyjnych , parafują je swoim podpisem , umieszczonym na końcu tekstu projektu z lewej strony.
Rozdział IX
Postanowienia Końcowe
§ 36.
Wykaz obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych pracowników Urzędu zawierają zakresy czynności tych pracowników.
§ 37.
Sprawy porządkowe i dyscyplinarne pracowników Urzędu regulują postanowienia regulaminu pracy nadane zarządzeniem Wójta.
§ 38.
Zmiany postanowień Regulaminu dokonywane są w trybie jego nadania.
§ 39.
Nie wymagają zmian Regulaminu zmiany uprawnień kierujących referatami i zadania poszczególnych referatów, wynikające z aktów wyższego rzędu obowiązujących po wejściu w życie niniejszego Regulaminu.
§ 40.
- Postanowienia niniejszego Regulaminu wchodzą w życie z dniem podpisania.
- Z dniem podpisania niniejszego Regulaminu traci moc obowiązującą uchwała nr XXII/149/2001 Rady Gminy w Chełmie Śląskim z dnia 22 lutego 2001r w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego Nr 13 z 2001r poz. 283.
Wójt Gminy
Chełm Śląski
/-/ mgr inż. Stanisław Jagoda
Załącznik
do Regulaminu Organizacyjnego
Urzędu Gminy Chełm Śląski
Struktura organizacyjna
Urzędu Gminy Chełm Śląski